IOGA, Una filosofia de vida



EL IOGA, una filosofia de vida

El ioga és una ciència mil·lenària, els seus orígens es remunten a la India i daten de més de quatre mil anys d’antiguitat. La paraula Ioga ve del sànscrit i significa unió. El ioga busca la unió entre ment, cos i esperit; així com la unió essencial amb la Divinitat, la causa de la nostra existència. La pràctica habitual del ioga aporta equilibri a les nostres vides, energia, vitalitat i serenitat. Les persones practicants de Ioga assoleixen salut i equanimitat mental, alhora que esdevenen persones equilibrades quant a raciocini i sentiment.

La disciplina ioga planteja tota una filosofia de vida adreçada al creixement evolutiu de l’ésser humà; en la qual hi ha incloses les diferents facetes referent al creixement físic, moral i espiritual. Seguir la disciplina de les ensenyances del ioga implica adoptar tot un estil de vida regit per l’observança d’unes pautes ètiques; el respecte suprem per tota manifestació de vida; uns hàbits saludables d’higiene físics i mentals; i fins i tot, l’alimentació correcte i actitud respectuosa amb el medi. El ioga veu l’ésser humà com a part inherent de la creació, dintre d’un enfocament holístic i en  procés evolutiu. És a dir, el veu com a part integrant i inseparable d’un tot, i que interactua i evoluciona, conjuntament amb aquest tot.

Les seves tècniques són aplicades en diferents camps disciplinaris: Les assanes, el ioga postural, per al manteniment jovenívol del cos físic. Pranayama, la respiració conscient, ens aporta energia vital, força i salut. La relaxació, per assolir la pau interior i l’equilibri emocional. L’alimentació correcte, per mantenir el cos físic vital i lliure de tòxics. El comportament ètic, amb relació a la vida, la natura i les relacions humanes. La meditació, per assolir els estats elevats de consciència. I la comunió amb la Divinitat, la consciència Una, els nostres orígens.

Dintre del sender del ioga, hi ha diferents nivells i graus de realització molt ben definits. El ioga és considerat una ciència amb resultats tangibles i demostrables, apropiat per a totes les persones, independentment de l’edat i estat físic; i fins i tot de la seva  ideologia, perquè el Ioga és universal.



EL SENDER DE VUIT ETAPES

El sender del ioga es pot seguir en diferents vessants i proposa diferents disciplines que cal seguir:

GUIANA IOGA, disciplina adreçada al coneixement i estudi dels textos sagrats

KARMA IOGA,  el ioga de l’acció correcta, ensenya a assolir el pensament, acció i reacció correctes

HATA IOGA, és el ioga postural, treballa el cos físic i el flux i canalització de prana

BHAKTI IOGA, purament devocional, la pràctica de l’amor incondicional envers tots els éssers de la creació

MANTRA IOGA, es treballa mitjançant sons i cants  devocionals

KUNDALINI IOGA, inclou ioga postural, respiració conscient i sons

KRïYA IOGA, el ioga suprem, pràctica activa del ioga en l’àmbit quotidià, inclou totes les disciplines del ioga

RAJA IOGA, el ioga de Patanyali

La disciplina Raja ioga defineix vuit etapes en l’evolució de l’ésser humà vers la realització. Aquells que fan del Raja ioga o Krïya ioga el seu camí segueixen un sender ascendent de vuit nivells que cal assolir.

Aquests són:

1- YAMA, les proscripcions, tot el que cal eradicar

-         Ahimsa, no violència, sensibilitat envers tots els éssers creats

-         Satia, no mentir, veracitat, ser fidel a la veritat absoluta

-         Asteia, no robar

-         Brahmacharia, no seguir els instints animals, comportar-se com un brahmin (que busca la divinitat)

-         Aparigraja, no afermar-se a res material, la desafecció possessiva

2- NIYAMA, els preceptes, tot el que cal practicar

-         Shaucha, la higiene física i mental

-         Santosha, sentir-se satisfet, agraït per la vida

-         Tapas, disciplina, autocontrol

-         Suadhiaia, recitar els vedes, oracions

-         Íshuara pranidhara, oferir-se incondicionalment al Creador

3- ASANA, controlar la postura corporal, corregir i mantenir la columna recta per mantenir alineats els chakres

4- PRANAYAMA, la respiració conscient per control del prana

5- PRATIAHARA, control i capacitat de desconnexió dels sentits, retraïment vers els objectes externs, introspecció

6- DHARANA, sosteniment i control total de la ment, capacitat de concentració en un sol objectiu

7- DHIANA, meditació, capacitat per assolir els estats elevats de consciència, la supraconsciència

8- SAMADHI, la completa absorció en l’Esperit Universal




LLEI KARMICA, La llei de causa i efecte

Com a éssers evolutius dotats de raciocini, lliure albir i capacitat de discerniment, disposem de llibertat per escollir i decidir a voluntat com governar la nostra vida, i som els únics responsables de les conseqüències que se’n derivin. La llei kàrmica, segons la filosofia ioga, i també anomenada llei de causa i efecte, actua com a registre de tots els nostres pensaments, paraules, accions i reaccions. Tot el que pensem, diem, fem o deixem de fer, queda registrat com a llavor que germinarà i condicionarà les circumstàncies i situacions per viure, que esdevindran invariablement, en un futur més llunyà o més proper.

La llei kàrmica marca els paràmetres que encarrilen i faciliten la nostra evolució. A mesura que anem vivint, i fruit de les nostres accions i reaccions envers les accions dels altres, anem desant un bagatge kàrmic que arrossegarem amb nosaltres al llarg de la nostra vida, i també, cap a les properes. El bagatge kàrmic és un testimoni fidel de la veritat única i no es presta a interpretacions; allò que és, és; allò que projectem, allò torna a nosaltres; allò que sembrem, allò mateix recollirem; ja sigui d’efecte immediat o a llarg termini.

Des de l’enfocament kàrmic, no hi ha situacions bones ni dolentes, ni tampoc justes o injustes, només hi ha situacions que cal resoldre orientades a un resultat específic: la nostra evolució. El que sí que hi ha és: bon karma i mal karma, assolit i acumulat al llarg de les nostres vivències en la vida present o passades.

El ioga està enfocat a accelerar l’evolució de l’ésser humà; ensenya una filosofia de vida que contempla crear bon karma i neutralitzar el mal karma acumulat, mitjançant la presència conscient i l’acció correcta. Viure conscientment, romanent desperts i evitant repetir i caure en les errades.

La meditació ens ajuda a assolir la presència conscient i a sortir dels estats d’inconsciència per viure en plenitud, conscients del moment i conscients de tots els nostres pensaments, paraules, accions i reaccions envers les accions del altres. 



ELS GUIES ESPITIUALS

Encara que el ioga ens permet practicar només una part de totes les seves disciplines com és ara Hata ioga, hom qui faci del ioga la seva filosofia integral de vida, hauria de fer recerca del seu guia, o guies, espirituals. El ioga és Universal, i com a tal, només és una eina per treballar el creixement vers l’espiritualitat fins a la realització suprema de l’ésser humà. Quan fem aquest creixement conscientment i voluntàriament, ens ajudarà molt disposar de les ensenyances i guia d’un Mestre realitzat.

Quan dic Mestre realitzat em refereixo a un mestre que ha assolit la realització amb l’Esperit Universal; un mestre que ha fusionat la seva consciència humana amb la Consciència Una o Consciència Crística. Aprofito per aclarir que, en el llenguatge iogui, un Mestre realitzat rep el nom de Guru. Generalment, i per desconeixement, a occident donem un significat a la paraula guru que no li correspon. La filosofia ioga explica que de mestres n’hi ha molts, però Gurus n’hi ha pocs.

La relació que es crea amb un Guia espiritual és personal, i pot ser aliena, si així es vol, a cap institució religiosa. Jesús de Natzaret va assolir la realització en la Consciència Crística. Ell és un dels Grans Mestres, un veritable Guru, i les seves ensenyances i guia no són exclusives de cap institució religiosa. Ell es dóna amorosament a tot aquell/aquella qui vulgui seguir-lo amb sinceritat.

Pot semblar complicat buscar els Guies espirituals; però, personalment, crec que el més important per triomfar és voler, amb determinació, fermesa i sinceritat, tot fent recerca. Quan busques amb aquesta actitud, més tard o més d’hora vindrà a tu; potser de la manera menys esperada. Cal crear, amb devoció i treballant amb constància, un temple de puresa al teu interior adequat per a rebre’l. El ioga ens ajuda a treballar l’espai interior, per crear en tu un altar digne de rebre’l. Si ja sentim afinitat per algun en concret, ens adreçarem a Ell, demanant-li ajut i guia, amb devoció i constància. Aleshores observem què passa a la nostra vida. I si no sentim afinitat per cap en particular, podem demanar ajut en aquest sentit tot fent projecció des del canal supraconscient. La millor manera és la projecció d’una volició ferma en els estats elevats de consciència que s’assoleixen de la meditació. Per poder seguir un Mestre realitzat no cal que aquest estigui manifestat en el pla existencial material; perquè Ells estan en el Nivell existencial de la consciència Una, el nivell Causal. Hem de romandre receptius i tenir clar que les casualitats no existeixen, que res passa perquè sí i que recollim el que sembrem. Demanar ajut en els estats meditatius és sembrar, és accelerar la nostra evolució i creixement; i d’aquest creixement esdevindrà la comprensió.



La mort contemplada des del ioga

La majoria de persones tem la mort, aquest no és tema del que els agradi parlar. Personalment, penso que pel sol fet de ser ineludible ja es mereix la nostra atenció. Més tard o més d’hora hom l’haurà d’afrontar; no és preferible tenir-ne coneixença?
En la filosofia iogui, la mort és un factor clau en l’evolució de l’ésser humà. Com a éssers evolutius que som, la mort representa fer un “resset”: trencar amb la monotonia de les addiccions, identificacions egotistes, repetició d’errades i hàbits erronis que hem adoptat i que dificulten el nostre creixement i tornar a començar de nou amb noves oportunitats i nous escenaris per continuar creixent. 
En el ioga, i vist dintre del context de la dualitat projectada en el pla existencial material, la mort no es considera la contrapart oposada a la vida; la mort es considera la contrapart del naixement. Segons ensenya el ioga, la vida és eterna i no té contrapart; les contraparts només existeixen en la manifestació de vida expressada en l’àmbit de l’espai temps, el pla existencial material. La nostra essència, la causa de la nostra existència, la nostra ànima, és intemporal i roman aliena del pla existencial de l’espai temps. 

Quan esdevé la mort, l’energia que ens manté vius, el Prana vital, es retira dels nostres quatre nivells existencials inferiors manifestats en l’espai temps com a cossos mental, emocional, energètic i físic. En retirar-se el Prana vital del cos mental, es deixa de gestionar els cossos inferiors, es desconnecten els sentits, perdem la consciència del cos físic, ens alliberem de la càrrega emocional i del patiment, i en conseqüència, la nostra consciència essencial, el “Jo sóc”, el jo vertader, queda alliberada del cos del dolor i de l’Ego, retirant-se al nivell existencial superior, el cos causal, la nostra ànima. I queda a punt per a un nou naixement en un nou cos físic, energètic, emocional i mental, i a punt també, per crear un nou Ego. Sempre amb els condicionants de l’heretatge Kàrmic projectat de nou en el pla existencial material en un altre entorn i un altre context, que crearà les circumstàncies i situacions per afrontar i continuar creixent en la nova vida com a ésser evolutiu.

La mort no resol res que tinguem pendent, tot allò que no hàgim resolt en aquesta vida ho arrosseguem condicionant la propera. Cal entendre que en alliberar-nos del cos emocional i de l’Ego, que hem creat en aquesta vida, ens alliberem també de tot allò amb el qual ens hem identificat; per això no conservem el record de vides passades.

La mort no l’hem de témer; aquells/aquelles de vosaltres que no us pugueu alliberar del concepte atemoridor de la mort que ens han inculcat, trobareu alleujament en el llibre de la doctora Elisabeth Kübler Ross La mort, una aurora.

Si t'interessa el llibre el trobaràs a la biblioteca, a la teva llibreria habitual, o per correu a:


ENLLAÇOS:



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada